4 TIPS: De werknemer centraal

Wist je dat 95% van de ondernemers geld georiënteerd is en niet cultuur georiënteerd. De reden dat ik deze blog schrijf is omdat ik merk dat we steeds meer naar een organisatiecultuur gaan waar de mens centraal staat en niet het geld. In Silicon Valley (Californië) zijn bedrijven al jaren lang op deze manier bezig. Denk aan de kantoren van Google of Apple die een speelse en uitdagende inrichting hebben, niet het standaard kantoor wat je kunt vinden op de Zuidas. (Amsterdam)

Als ondernemer wil jij de beste mensen voor je hebben werken. Je wenst een succesvol bedrijf, het is jouw bedrijf. Hieraan zijn taakgerichte competenties verbonden, toch is deze soort ‘people’s manager’ aan het uitsterven. Een mensgerichte benadering wordt belangrijker en de leiders die dit kunnen of willen leren zullen dan ook de topmanagers van de toekomst zijn. Deze ‘leider’ zegt dat hij of zij voor alle werknemers werkt en niet andersom. Indien je uitgaat van een mensgerichte benadering en jouw prioriteiten goed kunt delen met het gehele team, denk je aan een longterm ROI. Ja, dit is wellicht andersom denken. Eerlijk is eerlijk, de ondernemers die ik ken en ook ikzelf hadden voorheen een geld georiënteerde insteek, wat op personeelsgebied neerkomt op shortterm ROI. 

Hieronder zijn de eerste tips te lezen over een onderwerp wat nog verder uitgediept wordt. 

Tip 1: Neem een stap terug

Neem een stap terug en kijk naar wat je wilt bereiken als ondernemer. Bekijk dit voor jezelf op financieel gebied, maar bedenk ook goed welke reputatie je wenst te hebben. Wellicht wil je bekend staan als een succesvol persoon of gaat het je juist niet om het geld. Zet dit specifiek op papier en vergeet daarin ook niet eerlijk te zijn om je werk- levensbalans mee te nemen. Wat wil jij en vooral je bedrijf uitstralen op de werkvloer? Hoe wil jij dat je werknemers zich presenteren?

Mensen zijn de variabiliteit van succes, iedereen wil ‘HET’ zijn! 

Tip 2: Spendeer tijd! 

Plan 15 tot 30 minuten in per medewerker en vraag vervolgens waar zij om geven. Wat wil jij van mij en wat kan ik voor jou doen? Probeer ze in de eerste 10 minuten op hun gemak te stellen zodat ze ook eerlijk durven zijn, dit mag ook op een gekozen plek buiten kantoor. Doe dit met iedere medewerker in je bedrijf, van manager tot schoonmaker! Wellicht zegt Karin, Pierre of Bert dat hij of zij op vrijdagmiddag het graag de mogelijk zou hebben om 2 uur eerder naar huis te kunnen om zo de zwemlessen van zoon of dochter bij te wonen. Misschien speelt er iets in de familiaire sfeer waardoor je werknemer tijdelijk niet optimaal in jou bedrijf kan presteren. Help hem hiermee door bijvoorbeeld vertrouwen uit te spreken. Je leert je zo de drijvende krachten te waarderen en bouwt een band met hen op. Echt waar! Motiveren met tijd heeft meer resultaat dan motiveren met geld!

Denk er eens over na om dit te accepteren, zij zullen je persoonlijke benadering zeker waarderen en deze gegarandeerde investering terugbetalen door hard te werken. Je zult zien dat werk- en levensbalans erg belangrijk is voor werknemers en zij productiever zijn indien ze deze balans kunnen vinden. Help hen deze te vinden. Investeer tijd in ruil voor loyaliteit en kwaliteit.

Heb jij acht medewerkers in je bedrijf, dan kun je deze week al klaar zijn met de belangrijke extra aandacht! Heb jij 700+ werknemers, begin dan maar snel 15 minuten per persoon in te plannen en aandacht aan hen te geven in plaats van het lunchen met managers. Kwestie van keuzes maken! Probeer dit zeker één keer in de 6 maanden toe te passen. Lukt dit echt niet? Niet getreurd. Zoek een professional die jou cultuur naar een hoger niveau tilt, maar voor echt resultaat zal je het zelf moeten doen!

Tip 3: Waardering

Geef de werknemer waardering. Laat dit ook echt horen, blijf met werknemers in contact op de werkvloer, per e-mail of misschien zelfs op social media! Een werknemer die zich gewaardeerd en nuttig voelt in een team dat dezelfde visie uitdraagt zal meer inzet tonen. Het is dan ook belangrijk dat jouw medewerkers het hoe en waarom van hun functie begrijpen en door kunnen geven. Basale vaardigheden als luisteren en open staan voor nieuwe informatie en daarbij de juiste vragen stellen is doorslaggevend voor je relatie met je medewerker, maar ook voor de leverancier of klant. 

Tip 4: omgekeerd denken

Indien je wilt beginnen met werken aan een goede cultuur in jouw bedrijf zal je eerst de werknemers op nummer 1 moeten zetten, vervolgens de klanten en daarna pas jezelf. In bijna alle gevallen is dit omgekeerd, je denkt eerst aan jezelf, dan aan de klant en tot slot aan de werknemer. Indien je het zo leest dan voel je wellicht dat het gek is dat de motor van het bedrijf op de laatste plaats staat, maar…

Een veranderende wereld vraagt ook om andere typen leiders.